نگاهی  به صنعت مرغداری کانادا

نگاهی  به صنعت مرغداری کانادا

I.T.P : صنعت مرغداری کانادا دارای بخشهای گوناگون کاربردی و رقابتی است. بخش عظیمی از صنعت مرغداری کانادا به امرپرورش و تولید مرغ و بوقلمون اشتغال دارند و واحدهای کوچکی نیز در امر پرورش سایر طیور مشغول هستند که محصولات پرورشی این صنعت در کانادا را تنوع می بخشند. از آن دسته می توان به شترمرغ ، شترمرغ استرالیایی و رئآ( نوعی پرنده) اشاره کرد که از این طیور برای تولید گوشت قرمز، پوست و روغن استفاده می شود . روغن استخراجی از این طیور بهترین ماده اولیه در تولید لوازم آرایشی است.

اردک ، غاز، پرندگان جهت برنامه های شکار برای شکارگاههای گوناگون مانند قرقاول ، کبک ، مرغ شاخدار، بلدرچین از جمله پرندگانی هستند که در مجموعه صنعت مرغداری کانادا پرورش داده می شوند. پروش این پرندگان در صنعت طیور کانادا آغاز شده و به یک ثبات اقتصادی نیز رسیده است و سرمایه گذاران نیز تصمیم به توسعه آن دارند  و با حمایت شرکت های بازرگانی کانادا به تازگی صادرات اینگونه محصولات نیز آغاز شده است.
بر اساس گزارش اداره آمار کانادا فهرست کشورهایی که مرغ و محصولات تولیدی مرغداری و صنایع تولیدی وابسته به صنعت مرغداری را از کانادا وارد می کنند به بیش از 86 کشور بالغ می گردند که این امر نشان دهنده اهمیت این صنعت در اقتصاد کانادا را گوشزد می نماید.
کانادا اکنون قابلیت تولید انواع گوشت و گوشت مرغ به روش حلال برای تمامی ادیان را دارد و مراکزی را جهت نظارت بر سفارش  کشورهایی که دارای قوانین خاص دینی برای کشتار مرغ هستند را ایجاد نموده است تا رضایت این کشورها را در تأمین گوشت مرغ این کشورها تأمین نماید.
بر اساس آمار تقریبی 5000 شرکت بازرگانی در تجارت محصولات صنعت مرغداری در کانادا مشغول به فعالیت می باشند. اداره آمار کانادا گزارش داده است که بر اساس آمار، مؤسسات و شرکتهای تولیدی فعال در صنعت مرغداری کانادا به شرح زیر مشغول به فعالیت می باشند: 121 شرکت در زمینه مرغ تخم گذار ، 140 کارخانه تولید دان، 116 شرکت تولید کننده مکمل غذایی و 42 شرکت تولید کننده دارو.
تولید و پرورش و آماده سازی محصولات مرغداری در میان شاخه های گوناگون کشاورزی کانادا بزرگترین بخشی می باشد که در آن از مدرن ترین ماشین آلات و اتوماسیون کشاورزی استفاده شده و در سالهای آتی نیز نوید ادامه روند مدرنیزاسیون را می دهد. یک فرد حقیقی در کانادا می تواند فعالیت مرغداری خود را با راه اندازی یک واحد مرغ گوشتی با حداقل تعداد 000/50 جوجه یکروزه آغاز نماید ( این مقدار جوجه ریزی نه آنکه باب میل تولید کننده باشد، بلکه دولت کانادا صرفاً به این میزان حداقل قانع می شود و مجوز تولید را صادر می نماید و با متقاضیانی که از این مقدار کمتر تقاضای تولید داشته باشند، پروانه تولید صادر نمی نماید و از آغاز فعالیت آنها جلوگیری می نماید) که با این ظرفیت، تولید کننده اجازه دارد 7 مرتبه در سال جوجه ریزی داشته باشد  و درطول یک سال 640 تن گوشت مرغ تولید نماید. صنعت مرغداری کانادا بسیار به ماشین الات و تجهیزات نوین وابسته است و کلیه کارخانه های زنجیره ای در این کشور بطور هماهنگ سعی در به روز کردن و مدرن سازی خود دارند تا حلقه ای از زنجیره این صنعت از سایر حلقه ها عقب نماند، بعنوان مثال می توان به روند مدرن سازی کشتارگاه های کانادا اشاره نمود که در آخرین مدرن سازی سرتاسری در این کشتارگاهها  ظرفیت کشتار و بسته بندی آنها به میزان 25000 مرغ گوشتی در ساعت افزایش یافته است .
برای رسیدن مرغ آماده ازتولید کننده به دست مشتری یا مغازه های عرضه کننده گوشت مرغ در کانادا روندی خاص بایستی سپری شود. تولید کنندگان در هر ایالتی بایستی با تأیید دولت فدرال کانادا کار خود را آغاز کنند که این تأییدیه شامل بازرسی قبل از جوجه ریزی و بازرسی فدرالی در حین جوجه ریزی و بازرسی نهایی در پایان جوجه ریزی می باشد که پس از تأیید و کشتار و بسته بندی، توزیع صورت می گیرد.این روند در سرتاسر ایالات کانادا با یک مدیریت بسیار قوی صورت می پذیرد که این مدیریت قوی به دولت کمک می کند که نظارت خوبی بر سالم بودن محصولات تولیدی و روند تولید داشته باشند.
هم اکنون سه سازمان بزرگ ( در کانادا سازمانها و انجمن های زیادی وجود دارند اما این سه سازمان از بزرگترین های آنها هستند) که حامی تولید کنندگان صنعت مرغداری کانادا می باشند به نامهای مزرعه داران مرغ ایالات کانادا ، آژانس بازرگانی بوقلمون کانادا و آژانس تولید تخم مرغ نطفه دار مرغ گوشتی کانادا شرایطی را برای تولید کنندگان فراهم نموده اند که تولید کنندگان به قیمت مرغ موجود در بازار کاری ندارند و قیمت روز بازار هر گونه که باشد آنها مواد خوراکی طیور خود را با قیمتی ثابت از این مراکز تأمین می کنند و پس از پرورش مرغ و آماده شدن آن خود این سه سازمان خریداران اصلی محصولات پرورش یافته تولید کنندگان هستند و با توجه به برآورد هزینه های تولید کننده و قیمت پرداختی نهاده های اولیه و دارو و مکمل های غذایی و... به همراه درصدی سود (در هر سال درصدی مشخص و بدون تغییر) برای تولید کننده، محصول نهایی را خریداری می کنند تا با نوسانات بازار نهاده ها یا کاهش قیمت گوشت مرغ و سایر محصولات مرغداری در بازار کانادا تولید کننده متضرر نگردد.
پس از خرید محصول نهایی تولید کنندگان، سه سازمان با مشورت دولت محصولات را وارد بازار کانادا می نمایند. با این اوصاف دولت کانادا با همکاری این سه سازمان قیمت مرغ را در بازار کانادا برای مصرف کنندگان ثابت نگه می دارد. در صورتیکه قیمت تمام شده تولید مرغ یا محصولات مرغداری بیشتر از قیمت مصوب بازار باشد دولت کانادا مابه التفاوت این مقدار را به شرکتهای خریدار محصولات مرغداری کانادا پرداخت می نماید تا آنها با قیمت مصوب توافق شده، مرغ را در بازار در دسترس مشتری قرار دهند.
دولت کانادا با این سیاست هم تولید کننده را در برابر نوسانات جهانی مصون می سازد و هم مشتریان داخل را بدون آنکه خود مشتریان آگاهی یابند زیر پوشش امنیت قیمتی خود قرار می دهد و مانع نوسانات شدید در بازار می گردد و نوسانات را در حد بسیار پایین نگه می دارد. نکته ای که سه سازمان حمایت کننده تولید کنندگان و دولت کانادا را در روند حمایتی از دو گروه تولید کننده و مشتریان موفق نموده است عدم توجه دولت کانادا به سود دهی برای دولت می باشد. دولت کانادا سعی می نماید ضرر هایی را که بعلت نوسانات قیمت جهانی برای دولت بروز می کند را با قیمت گذاری مرغ کانادا در بازارهای جهانی جبران می نماید.
آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا (CFIA) مسئول بازرسی و مراقبت از سلامت بهداشتی مواد غذایی تولیدی  از جمله محصولات مرغداری و پیشگیری از آنفلوانزای مرغی و سایر بیماریهای طیور در کانادا می باشد. آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا برای کنترل بیشتر بر روی واردات طیور زنده به کانادا و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای مرغی در کانادا برنامه ای بنام کنترل و آنالیز بیماریها در محصولات غذایی را اجرا می نماید که در پیشگیری از ورود بیماریها به صنایع دام و طیور کانادا بسیار مؤثر بوده است.
صنعت مرغداری کانادا از نگار آمار:
تولید گوشت مرغ در کانادا:
آمار ارائه شده در ذیل، آماری تثبیت شده است و هیچگونه شبهه ای بر آنها نیست . سازمان مزرعه داران مرغ ایالات کانادا هر ساله اقدام به انتشار آمار متنوعی نموده است که بررسی آنها و الگو برداری از آنها برای نهادها یا سازمانهای مرتبط با صنعت مرغداری ایران برای برنامه ریزی بلند مدت الگوهایی مناسب می باشند . این آمار افق های پیش رو را نشان می دهد و مشکلات موجود در بخشهای گوناگون را مشهود می سازد و ابزاری مناسب در دست مدیران و تصمیم گیران صنعت مرغداری کانادا می باشند.
تعداد مرغ های تولیدی کانادا در سالهای مختلف  – سازمان مزرعه داران مرغ ایالات کانادا
000/394/2
1990
000/797/2
1995
000/817/2
2000
000/851/2
2002
000/808/2
2003
000/787/2
2004
000/786/2
2005
000/792/2
2006
 
همانطور که آمارها می گویند از سال 2002 به 2003 تولید مرغ در کانادا دارای یک افت بوده است که این امر بنا به اظهار وزارت کشاورزی کانادا  به دلیل مدرنیزه کردن این صنعت در کانادا بوده است، اما افت سال 2004 نسبت به سال 2003 به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی اعلام شده است .جلوی این روند نزولی در سال 2005 گرفته شد. در سال 2005 ، مرغ تولیدی کانادا به 2/981 میلیون کیلوگرم رسیده است که اگر چه از لحاظ تعداد تولید مرغ کاهش را نشان می دهد اما رشدی بالغ بر 7/3 درصد از لحاظ وزنی نسبت به سال پیش داشته است. یکی از عوامل پشت پرده در حیات مجدد تولید مرغ در کانادا بازگشت مجدد ایالت بریتیش کلمبیا بعد از شیوع آنفلوانزای مرغی در این ایالت در سال 2004 بوده است. ایالت بریتیش کلمبیا به تنهایی با رشدی 2/28 درصد از سال 2004 تا 2005 باعث افزایش تولید گوشت مرغ در کانادا شده است.
درآمد حاصل از گوشت مرغ و در آمد حاصل از صنعت مرغداری در کانادا - سازمان مزرعه داران مرغ ایالات کانادا
در آمد حاصل از صنعت مرغداری ( بر حسب دلار)
در آمد حاصل از فروش گوشت مرغ ( بر حسب دلار)
سال میلادی
000/977/958/15
000/071/520
1980
000/939/997/21
000/988/970
1990
000/524/960/32
000/143/368/1
2000
000/435/458/36
000/731/579/1
2004
000/628/798/36
000/170/615/1
2005
000/256/014/37
000/233/545/1
2006
 
دولت کانادا با برآورد نیازها و ظرفین=تهای موجود این کشور چه در عرضه داخلی و چه در عرصه جهانی  و در حمایت از زنجیره سازی صنعت مرغداری خود تعداد کارخانه ها و ظرفیتها و مدرن سازی آنها را زیر نظر دارد و در صورت مشاهده مشکل در تأمین هر بخش مجوز واردات یا احداث کارخانه مذکور را صادر می نماید و در همه سال برای ثبات بازار در زمینه های پشتیبانی صنعت مرغداری سعی در حفظ ظرفیت دارد.
تعداد تولید کنندگان صنعت مرغداری کانادا - سازمان مزرعه داران مرغ ایالات کانادا
111
مراکز مرغداری تخم گذار ثبت شده
120
کارخانه سازنده دان
213
تولید کنندگان مکمل های غذایی
82
تولید کنندگان دارو
526
مجموع کل
 
 
تعداد کارخانه سازنده تجهیزات مربوط به صنعت مرغداری در کانادا  - سازمان مزرعه داران مرغ ایالات کانادا
43
کارخانه های سازنده تجیهیزات مرغداری با سرمایه گذاری دولت مرکزی
151
کارخانه های سازنده تجهیزات مرغداری با سرمایه گذاری ایالتی
194
مجموع کل
 
مرغ کامل شکم خالی یکی از پر طرفدارترین محصولات در کانادا می باشد که دولت کانادا سعی بر کنترل بازار این محصول دارد. جدول ذیل آمار این محصول را از سال 1990 به نمایش می گذارد. آمار سال 2007 این محصول در اویل ماه آوریل منتشر می گردد.
 
کلمات کلیدی خارجی
نظرات شما
  •  

    رویا سمیعی گفت : ۹۲/۰۲/۱۰

    میشه راجع به مرغداری در استرالیا هم توضیح بدید

    پاسخ...
  •  

    محمد غفاریان دلاری گفت : ۹۸/۰۸/۰۷

    لطفاًنام و آدرس چند شرکت معروف تولیدکننده مکمل غذایی طیوردرکانادا و نحوه واردات تولیدات آنها به ایران را بیان فرمائید.

    پاسخ...
  •  

    مسعود گفت : ۰۱/۰۸/۰۸

    من۴ سال پرورش شترمرغ داشتم.آیا نیاز کاری در کانادا برای شترمرغ هست؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود

مدیر مسئول و صاحب امتیاز: علی حسینی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطبوعاتی اطلاعات مرغداری و دامپروری می باشد

این پایگاه تابع قوانین مطبوعات جمهوری اسلامی ایران می باشد

برداشت از مطالب این سایت تنها با ذکر نام ITPNews مجاز می باشد.

هرگونه برداشت مطلب، آمار و یا اعداد تحلیلی بدون ذکر نام ITPNews پیگرد قانونی دارد
شبکه خبری ITPNews فعلا هیچ شعبه و یا نمایندگی ندارد
تهران - خیابان آزادی - خیابان اسکندری شمالی - بالاتر از چهارراه فرصت - پلاک 63 - طبقه دوم - واحد 4 - کدپستی : 1419793767
خبرنامه الکترونیکی

جهت دریافت خبرنامه های ما، ایمیل خود را وارد نمایید

ارسال
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com